неделя, 27 март 2011 г.

Мини панетоне с мини градинка в яйце


Ура, ура, ура! Слънчево е, топло е, аз съм щастлива! Да не говорим, че вчера проспах почти целия ден и сега се чувствам наспана, което при мен е рядкост:) Време ми е за по- интересни занимания, подходящи за този сезон. Вече си имам градинка от различни подправки и цветенца, която чакам да поникне на терасата. Ще има и момент на изненада - не сложих етикети и сега не помня къде, какво насадих:) Идва и Великден и като горд собственик на кулинарен блог се замислих още от сега какво да приготвям. Спрях се на мини панетоне и визуално ви го декорирам с моята тестова яйчна градинка, която ще използвам за пролетно - великденска украса.





 Идеално щастие няма, нали знаете! В моя случай дразнителя е голямата щерка, която се вживява в ролята на тинейджър. Да си родител, като цяло не е лесно, но когато детето ти навлезе в такава възраст, всичко се превръща в някакво непрестанно шоу.Ти заставаш срещу него и с възможно най- сериозния тон му казваш "Маме, вървиш назад, така не може" , а онова със също такъв сериозен тон ми вик "Не, бе аз просто се засилвам". От къде ли го е взела този сарказъм, да се пита човек::)  Както и да е,  в момента е наказана до абитуренския си бал. Седи и решава задачи по математика, защото е под заплахата, че няма да ходи на екскурзия, ако изкара петица на контролното.  Било я боляло главата. То това е от възрастта:) И мен ме заболя, така че мисля да съм кратка и направо да се впусна в кулинарната тема и подробностите около днешната рецепта.


Панетонето е италиански козунак, който по традиция се сервира на Коледа. В последните години придоби интернационална популярности. Както и при повечето известни сладкиши и рецепти и този си има своята легенда. Тя разказва, че благородник на име Антонио се влюбил в дъщерята на пекар и за да спечелил сърцето и се престорил на хлебар, който иска да опече в тяхната фурна своя сладък хляб.  Доста наивнистична легенда, като имате предвид, че правенето на козунаци, а още повече на панетоне не е съвсем просто занимание и едва ли  ей така му се е получило от първия път.


 В България, по традиция, ядем козунаци по Великден. Минипанетонето, което предлагам днес е много вкусно и подходящо опаковано, може да да бъде използвано за подарък. За първи път се влюбих в тази му разновидност, когато по Коледа го видях при Ирина
Рецептата, която съм дала е малко по- различна и може да бъде разнообразена със захаросани плодове. Вкъщи не обичат особено цитрусите и затова ги пропуснах, но ако вие ги харесвате може да ги използвате обилно.



Продукти

"закваска"

100 гр. брашно
250 мл. топло прясно мляко
1.5 пакетчета суха мая
2 с.л захар

Тесто
125 гр. захар
70 гр.  масло
70 мл олио
 2 яйца,
400 гр. брашно
1 настъргана лимонова кора или лимонова есенция
100 гр. стафиди
100 гр. други сушени плодове по избор- накиснати в ром
150 гр ядки по избор - бадемите и орехите са добро решение


1 жълтък и захар за поръсване

Приготвяне:
Всички продукти за "закваската" се смесват добре, покриват се и се оставят да престоят 20 минути.
В машина за хляб се слага маслото, яйцата, втасалата смес и най- отгоре брашното. Машината се наглася на програма за месене и втасване. След като веднъж се замеси всичко, машината се спира и се пуска от начало на същата програма, като се слагат сушените плодове, настърганата лимонова кора и ядките. Малко по малко, започва да се добавя олиото. Много важно е да не се сипва брашно след, като сте добавили олиото. Оставя се програмата да приключи и тестото да удвои обема си. Изважда се, премесва се съвсем леко, колкото да се оформи руло, което се разделя на 12 парчета. В случай че месите на ръка схемата е сходна. Първо замесвате гладко тесто, оставяте го да престои 10-15 минути и го премесвате, като добавяте сушените плодове и накрая олиото. Оставате да втаса и процедирате по същия начин с разделянето на 12 части.
От хартия за печене се изрязват два вида ленти - едните са с широчина7-8 см, а другите са два пъти по- големи. 12 формички за мъфини се оттрязват до половината и се ползват за дъна. Подреждат се в тава. Около тях се увива първо тясно парче хартия за печене, а около него по- широкото. Защипват се с телбод.Целта е да се оформи цилиндър, в който да се опече мини панетонето. Пробвах вместо формички за мъфини да изрежа кръгчета за дъно, но сместа излезе при втасването и имаше доста жертви под формата на деформирани панетоне.
Във всеки цилиндър се слага по 1 парче от тестото и се оставят да втасат около 40-50 минути. След това идва ред на мазане с жълтък и ръсене със захар.
Слагате пенетонетата във фурната, включвате на 180 градуса и печете около 20-25 минути - времето е доста по- малко от това за голям козунак или ако решите да правите едно цяло панетоне.
След като изстинат се развива външния слой на хартията за печете.


Подходяща декорация за великденската маса могат да станат зелени разстения, засадени в яйчни черупки. Моите са тестови и до Великден ще се наложи да направя още една партида, но споделям някои впечатления по темата


1. Изберете си здрави яйца, по възможност с кафява черупка. Тези с бялата са по- слаби, а и бялото се цапа повече от почвата.  По лесно се работи със сварени яйца, но при повече внимание може и със сурови.
2. Отрежете внимателно горната част и изпразнете от вътрешността. Ако сте ги сварили - изгребете с лъжицка
3. Измийте празните черупки и пробийте дупка в долния край. Аз използвах винтоверта на мъжа ми, но става и с тирбушон или остър нож. Не е много фатално, дори и да не пробиете дупката отдолу.
4. Сложете пръст в яйцето, като го напълните около 2/3. Полейте го, за да слегне почвата.  Посейте семенцата и съвсем лекичко посипете с още малко пръст. Полейте отново.
5. Семената, които могат да се използват, трябва да са дребни. Аз купих рукола от биомагазин. Може да пробвате и с просо. Не слагайте леща - много е голяма.
6. Покълват след около 3 дни, а нужната височина достигат след около 7 до 10 дни, така че имайте го предвид, когато ги засаждате преди Великден.

21 коментара:

  1. А четворка може ли :) за контролното де.
    Обожаваме всякакви козунаци, но не правя. Затова пък ядем целогодишно :)
    Виж, от идеята за украсата ще се възползвам, дано не забравя до тогава.

    ОтговорИзтриване
  2. Просто ми скри шапката!!!! Идеята с яйцата толкова да ми хареса,( бях видяла някъде с лаленца :), ще се възползвам.Разкошни, разкошни снимки! И изкусително панетоне!
    Поздрави! Невероятна си, Руми! Чудя се, наистина ли се запознахме или съм сънувала???

    ОтговорИзтриване
  3. Всичко е много свежарско и вкусно :))))

    ОтговорИзтриване
  4. Тревата е много готина идея, макар че имам 2 дка трева и китки, това яйце ми легна на сърце....може и да си направя, ако намеря време. Всички не сме като теб фурии....!

    ОтговорИзтриване
  5. Е не, яйцето с тревичките е просто невероятно! Тъкмо си мислех как и аз трябва да си посея подправки и ме беше домързяло, но ще взема да я свърша днес тази работа, ти ме вдъхнови :)

    И панетонето изглежда много апетитно!

    ОтговорИзтриване
  6. Лулу, много ми допаднаха и двете ти идеи! Мини-панетонето е много сладурско!

    ОтговорИзтриване
  7. С панетонето едва ли ще се справя, за яйцето едва ли ще намеря време, но съм влюбена в аранжировката, в идеите, в начина, по който поднасяш публикациите си. Така че и да не си хапна панетоне, направено от мен, тази публикация, както и всички останали всъщност, беше истинско удоволствие.

    ОтговорИзтриване
  8. Love the sprouts in the egg shell.. Soo pretty and innovative :)))

    ОтговорИзтриване
  9. Ооо, украсата е просто жестока :)
    И панетонето ми харесва, у дома сме на козуначени кифлички :)
    Поздрави и хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  10. Както винаги - неповторима ! Това с яйцето е тооолкова сладурско, нямам думи. Може и да не се справя с пантенонето но за я яйцата ме вдъхнови и ще се опитам. И както винаги ме зареди с положителни емоции с неповторимото ти чувство за хумор :-) Пожелавам ти прекрасна нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  11. Лулу, всеки път, когато се отбия тук, съм ох и ах и ух, но сега само ще кажа: възхищавам ти се, а относно пубертета, резбирам те, и при нас се започва. Най- най-сърдечни поздрави и прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  12. Лулу, страхотно панетоне, а идеята за тревата в яйцето е просто велика! Ще се опитам да я използвам :).
    Много сърдечни поздрави и хубава нова седимица!

    ОтговорИзтриване
  13. Както винаги, Лулу, ти ме спечели с интересната публикация.
    Поздравление, въпреки че си мисля, че това е малко за теб. Ти се невероятна жена. Вярвам, че си толкова невероятна и успешна майка.
    Аз също имам тинейджър, с който също участваме във вашето шоу.
    Нека ти напомня, че ние с теб сме участвали в по-предните му формати. Е, няма разлика в сценария, но има огромна промени в интериора и екстериора.
    Но аз зная, че ще се справиш, надявам се и аз да се справя, със задачата да отгледаме отговорни и уверени млади хора.
    Успешна нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  14. Забравих да ти напиша, че идеята за великденска градинка в яйчена черупчица присъства и у дома.

    ОтговорИзтриване
  15. Ооооо, какая симпатичная идея и фотография с яйцом и проростками!
    Очень красиво, как всегда!
    Целую

    ОтговорИзтриване
  16. Пролетта при теб е дошла, Руми! Идеите и за козуначетата, и за декорацията много ми харесват, а снимките са разкошни! :)
    Поздрави с пожелания за спорна нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  17. Чудни идеи и снимки, Лулу! Както винаги интересна и полезна публикация :)

    ОтговорИзтриване
  18. Лулу,поздравления отново! А варианта за принт на рецептата много ми допада и отдавна се каня да те питам ти ли го правиш и с коя програма? Хубав ден от мен!

    ОтговорИзтриване
  19. Аааа Пепчо, никакви четворки! Даже не идавай такива идеи:)
    Аууу Ив, стига де, изчервявавм се! Макар, че и аз се чудя дали наистина имах честта да се запозная с теб:)
    Дани, Бенита, Пепеляшка,Ирина, Ели, Тони,Еок, Лина, Ваня,Мира,Ева, Кали, благодаря!
    The which, де да бях наистина толкова невероятна майка, но благодаря:)
    Oxana, Asha, Thank you!
    Netty, благодаря! Аз си павя принт версията на рецептите. Ползвам Фотошоп.

    ОтговорИзтриване

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...