четвъртък, 28 ноември 2013 г.

27: За постите

Някога, хората са имали много по- рационален режим на хранене и на живот. Няма стрес, няма смлени буболечки в суджуците, няма прегърбена стойка по 8 часа на ден пред компа. Да не говорим, че не са имали диета включваща пица всеки ден. Постите са били широко застъпени и в повечето случаи стриктно спазвани. Почти винаги по религиозни причини
Стана ми интересно до колко хората в момента следват коледния пост и поразпитах приятелите ми около мен. Много съм далеч от представителна статистическа извадка, но искрено се позабавлявах с част от тенденциите.

Междувременно предлагам и една бърза рецепта, подходяща за желаещите да се прочистят организма и съзнанието си от животински продукти. Умишлено избягвам думата пост, защото в случая, защото за него не е достатъчно само храната да ти да не включва месо. По голямата част от пречистването, трябва да се случва в глава ни.

Та значи, има два вида хора. Едните постят от чисто религиозни подбуди, другите заради диета, прочистване, отслабване, мързел или каквото там се сетите. Еднакво уважавам и двете групи. За постите по духовни убеждения няма да коментирам, защото това е нещо лично и всеки си преценява за себе си. По- скоро ми правят впечатление част от тенденциите, които наблюдавам при другата - разтоварваща група:)


1. Ако постя ще отслабна - сори, ама съм длъжна да си кажа, за да няма разочаровани накрая:  неяденето на месо не е предпоставка за отслабване, ако наблягаш на тиквеника, прясно изпечените питки и циганските баници с много олио и червен пипер:)
2. Като съм на работа и ям месо, не се брои - а кво? къде са го регламентирали това?! Искам и аз!!! Важи ли за сладкишите нощно време и отслабването?!
3. Аз постя и ми е много трудно да измисля, какво да сготвя за вечеря. Чудя се дали да не направя едни пържени яйчица със сиренце? -....... ъъъъъ само да попитам: да не би да съм пропуснала някаква нова директива, според която поста и вегетарианството са еквиваленти....
4. Аз само искам да си прочистя организма, не нещо друго. За тази вечер мисля да направя една постна пица или да изпържа едни картофки - оооо да! И дъщеря ми точно така се опита да ми представи детокса:)
5. Шоколадът е постен - ама разбира се!
6. Пилешкото филе е с ниско съдържание на мазнини и затова мога да го включвам 1-2 пъти в седмицата - предполагам същото важи за вратната свинска пържола, ако и се махнат тлъстинките:)
7. Аз постя, но само в определени часове на деня - ами стига да не са от 11 вечерта до към 6 сутринта, сигурно пак става:)
8. Днес съм на варени кренвирши... Какво бе, то в тях и без това няма месо - ммм да, не ми остава нищо друго, освен да се съглася!

Не ме разбирайте погрешно, много уважавам хората, които спазват поста (аз рядко успявам)! Имам познати, които наистина го правят и вярват в това! На мен нещо не ми се получава много добре. Мисля, че съм някъде между точка 3 и точка 5:) Много се радвам на всичките ми приятели и познати, които също като мен успяват да изклинчат, с някое подобно обяснение. Ако имате други, моля ви да ми ги изпратите. И аз си търся удобни извинения за пред съвестта:)


Все пак не съм от най- големите любители на месо и давам една много любима рецепта, която мисля, че може да мине за постна.


Къри с нахут и спанак

  • 1 глава лук
  • 1 консерва сварен и отцеден нахут
  • 2 домата, нарязани на кубчета или 1/2 чаша домати от консерва
  • 1/2 ч.л къри на прах
  • 1 ч.л паста къри
  • 200 гр спанак - почистен и измит
  • връзка пресен кориандър
  • 2-3 с.л зехтин
  • сол и черен пипер


Аз ползвам мултикукър, но в същата последователност може да направите ястието и в обикновена тенджера

Задушавате лука в малко зехтин - програма пържене на мултикукъра
Добавяте кърито на прах, пастата къри, нахута,  доматите, солта и черния пипер. Намалявате котлона или превключвате мултикукъра на програма задушено.
След 15 минути изключвате ястието, добавяте нарязания спанак и захлупвате. Оставяте за 5-10 мин и сервирате с пресен кориандър. За непостещите, може да добавят няколко люспи пармазан. По желание може да добавите и люта чушка или лют червен пипер.

Както може да се убедите, ястието е изключително бързо и ако не му добавите свински ребърца на скара, даже може да мине за постно:)




9 коментара:

  1. Като цяло идеята за това да се отдадеш изцяло на нещо - телесно и духовно, е грандиозна. Но в истинския си смисъл - много интимна и съкровена. Така че наистина си струва поне да опитаме. Независимо дали е за постите или друго...
    А супичката е чудна, Руми! :)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  2. Честно казано, никога не съм спазвала пост. Явно ангела ми е слаб, но пък ястието ти изглежда много апетитно и интересно. Ще се пробнва задължително!
    Поздрави и уютен уикенд!

    ОтговорИзтриване
  3. ХАХАХАХАХА - голям смях! Аз обикновено клинча така от диети...ама не винаги. С постите се справям, когато реша да ги правя, а това си е по личо усмотрение. Моят принцип е - ако го чувствам го правя, ако не - пропускам. Не съм толкова силно религиозна и дори много често след като съм постила не ходя в църквата за причастие и изповед...но ми се е случвало 2 пъти - пак по вътрешно усещане и желание.

    П.С. - А това с кренвирша сиЙ чиста истина...хахаха

    ОтговорИзтриване
  4. Никога не съм постила. Но за сметка на това издържах просто за експеримента 2 месеца без месо :) Не усетих особена промяна в тялото и духа ми и пак проядох :))
    Постите са както казваш ти най-вече за душата, да я пречистим, дори сексът е забранен по време на пост. Много малко хора могат да издържат строгия пост.
    Обичам нахут. Особено на хумус :) Не си падам по кориандъра и бих го заменила с магданоз :) Благодаря ти Руми, че отново ме усмихна :)

    ОтговорИзтриване
  5. Снимките и салатата са прекрасни! Току-що хапнах хумус и се чудех дали нахутът да не е на салата този път. Оценявам и чувството за хумор. Но ще си позволя да споделя няколко мисли, като се надявам да не са не намясто и да не звучат поучително, което би обезсмислило наличието им тук.

    Разликата между поста и диетата е огромна. Диетата е продуктувана от суета, а понякога е по здравословни причини. Причината за поста е възвисяването на душата и по-лесното ни достигане до Бог. А всичко, свързано с Него е прекалено далече от суета, оттам и от диетата. Постът не е и не може да бъде „прочистване на организма”, както твърдят доста хора.
    Ако човек влезе в една църква, притихне и поостане малко, ще види, че по време на Литургия влизат много, много млади хора. Които влизат точно и специално за това – да останат на службата, отредена за благодарност на Бог. Всички те, както и не само младите, спазват или поне се опитват да постят – колкото могат, според силите си. Постът е огромно вътрешно дело – то не става за ден или два. То включва себенаблюдение – какво казах днес, какво помислих, навредих ли някому с нещо, дори и неволно? И не толкова „Навредих ли?”, колкото „Дали помогнах достатъчно? Или се скатах да помогна на някой до мен? Обърнах ли достатъчно внимание? Бях ли безкористен? Или не.” Истинските отговори на тези въпроси доста, доста често, ако човек е стъпил истински на пътя на вярата, са такива, че ни разочароват. Защото рядко се оказва, че сме били толкова добри, за колкото се имаме по принцип в собствените си очи. В този смисъл – постът е усилие, жертва, чрез която поне се опитваме да се доближим до Бог и ближния си. Моя постеща приятелка ми е споделяла, че първоначално, по време на пост отслабвала много. Но в момента, в който започвала да мисли, че като наближи поста пак ще поотслабне – оттогава никога не сваля килограми. Важна е настройката с която тръгваш и твоя вътрешен мотив за всичко. Това оценява Бог. А не дали си успял да издържиш целия пост докрая. Дори физически да не си успял, но ако си имал искрено желание – именно то е важното. Постът не е самоцел, той е средство, чрез което се замисляме къде точно сме на пътечката към Бог.
    Невена

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Истинските пости от религиозни подбуди са нещо съвсем различно и много лично. Тях не бих се осмелила да ги коментирам.
      Обект на моя пост е по- скоро другата страна, т.е хората които постят до известна степен самоцелно и не особено осъзнато, от където идват цитираните реплики. Всеки има право на собствено виждане по темата и аз лично уважавам това и на двете страни:)

      Изтриване
  6. Оо, рецептата още тази вечер ще я пробвам :)).
    Аз май някъде около 9-ти клас започнах да постя по Коледа и тази година ми е първата без пост, залисах се и изпуснах първия ден и изгубих мотивация, като не съм почнала навреме. Пък и майка ми организира курабиени партита пердколедно и е малко тъпо на парти, въртящо се около правене и ядене на курабийки, аз да се изтипосам с: "Аа за мен не, че постя."
    Великденски пост не съм правила никога, някакси не ми се връзва да постя напролет. Поради което вероятно се досещаш, че не постя по съвсем религиозни причини :)).
    Иначе на мен любимото ми е: "Аа, аз месо не ям.", последвано от "Еми да де, това е пилешко" :)).
    Поздрави и весело посрещане на празниците,
    Гери

    ОтговорИзтриване
  7. Да кажем, че истинските пости са с духовни подбуди. И не постиш, ако не почистиш и душата си. Преди години бяхме поканени на гости за Великден при родителите на наш приятел в Сандански. Това е един от най-хубавите празници, които съм имала - просто беше различен - домакинята беше приготвила погача с нахутен квас, бяха поканили един от местните свещенници, кото освети храната и прочете молитва преди да започнем да се храним и ни поразказа разни неща за постите и за пречистването на душата. Никога не съм постила, не и по този начин, не съм готова.
    А рецептата е добра :) ще се пробва :)

    ОтговорИзтриване
  8. Да и аз така. Правила съм пречистващи дни, та даже и седмици. Понякога са съвпадали с поста, но само за да имам някой около мен, с който да се подкрепяме. Причините ми са били чисто здравословни, а не религиозни.

    ОтговорИзтриване

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...